L’Opéra de Paris by Charles Garnier. A Stage for Literature and Cinema
DOI:
https://doi.org/10.51349/veg.2024.1.15Keywords:
Leroux, Garnier, Phantom, Cinema, Opera TheaterAbstract
This paper examines the Paris Opera designed by Garnier, focusing specifically on those parts of the building that form the backdrop described by Leroux in “The Phantom of the Opera”. These elements have also served as inspiration for various subsequent film adaptations. The study delves into Garnier’s theories on theater/opera architecture and Leroux’s literary creation, contrasting them with film adaptations of Leroux’s work. These adaptations demonstrate the close relationship between literature, cinema, and architecture, generally adhering to the principles of the French architect.Downloads
References
Alastuey, J.; Bass arrate, I.: Monographie du Nouvel Opéra. Escuela de Arquitectura Universidad de Navarra.
Andrés Belenguer, S. (2020): El fantasma de la Ópera, el mito del folletín, Historia National Geographic. Disponible en: https://historia.nationalgeographic.com.es/a/fantasma-opera-mito-folletin_14597
Bandini, B.; Viazzi, G. (1959): La escenografía cinematográfica, Editorial Rialp. S.A., Madrid.
Banu, G. (1990): Le théàtre, en G. Banu (coord.), Charles Garnier, Le Théâtre, Actes Sud, Avignon: 36-254.
Catromori, J. (2009): Las voces ocultas del Palais Garnier, Memorandun Vitae. Disponible en: http://memorandumvitae.blogspot.com/2009/02/las-voces-ocultas-del-palais-garnier.html
De Souza Sánchez, P.M. (2018): Del pliegue conformador y estructural al espacio oblicuo, en P. Arza Garaloces y J.M. Pozo Municio (coords.), La tecnología en la arquitectura moderna (1925-1975): mito y realidad, T6 Ediciones, Pamplona: 213-220.
Dodirot, C.; Berca, N. (2008): Gaston Leroux ou les doubles jeux de l’écriture. Fiche pédagogique. Bibliothèque Nationale de France. Disponible en: http://classes.bnf.fr/pdf/Leroux1.pdf
Etayo, M. (2010): La ciudad moderna y sus espacios en la ópera. Tesis doctoral, Universidad Complutense de Madrid.
Eveno, P. (2015): Un natif du 10e, Gaston Leroux, journaliste et romancier, Les Infos du 10e I abril, 24. Disponible en: https://hv10.org/pages/Gaston_Leroux.pdf Fontaine, G. (1999): Palais Garnier. Le fantasme de l’Opéra, Éditions Noêsis, Collection l’oeuvre, Paris.
Fontaine, G. (2007): Palacio Garnier. Ópera Nacional de París, Éditions du Patrimoine. Centre des Monuments Nationaux, Paris.
Garnier, Ch. (1869): A travers les arts, causeries et mélanges, Libraire de L. Hachette et Cie, Bibliothèque Nationale de France, Paris.
Garnier, Ch. (1871): Le théàtre, en G. Banu (coord.) (1990), Charles Garnier, Le Théâtre, Actes Sud, Avignon: 37-254.
Garnier, Ch. (1878): Le nouvel Opéra de Paris. Première partie, texte, vol. 1-2, volume 1, Libraire Générale de l’Architecture et des Travaux Publics, Paris. Gimferrer, P (1999): Cine y literatura, Seix Barral, Barcelona.
González, L. (2022): Teatro y virtualidad. Hacia una transgresión del modelo presencial, Human Review. International Humanities Review, 15 (6): 1-12. doi.org/10.37467/revhuman. V11.4339.
Gorostiza, J. (1990): Cine y arquitectura, Filmoteca Canarias, Las Palmas de Gran Canaria.
Gorostiza, J. (1997): Cine y arquitectura. La Construcción de la ficción, en J.M. Vilageliu et al. (coords.), Cine como encrucijada. Visiones desde la periferia, Publicaciones del Ateneo de La Laguna, La Laguna: 55-60.
Gorostiza, J. (2014): Dífícil posición intermedia. Investigar sobre cine y arquitectura en la actualidad, Revistarquis, 3 (1).
Hauser, A. (1978): Historia social de la literatura y el arte III. Naturalismo e impresionismo bajo el signo del cine, Guadarrama, Madrid.
Howard, P. (2017): ¿Qué es la escenografía?, Alba, Barcelona. K ahane, M. (1990): Garnier, esquisse d’une biographie, en G. Banu (coord.), Charles Garnier. Le Théâtre, Actes Sud, Avignon: 21-31.
Laprade, A. (1961): Charles Garnier et l’Opéra, Paris. Disponible en: Charles Garnier et l’Opéra : [exposition, Paris, Bibliothèque de l’Opéra, 1961] / Bibliothèque de l’Opéra ; avec le concours de l’Académie d’architecture pour commémorer le centenaire de l’Opéra; [préf. de Julien Cain ; Charles Garnier par Albert Laprade] | Gallica (bnf.fr)
Leroux, G. (1959): Le Fantôme de l’Opéra, Le libre de Poche, Paris.
Molpeceres, S. (2020): Oscuro interior: lo siniestro freudiano y sus raíces románticas, Tropelías. Revista de Teoría de la Literatura y Literatura Comparada, 34 : 32-51.
Moura, C.; Martínez, L.; Rebelló, L. (2018): From the Damsel in Distress to the Female Hero: The Wanderings of Christine Daaé in Gaston Leroux’s The Phantom of the Opera and its last film adaptation, Intinerários, Araraquara, 47: 101-117.
Paz Gago, J.M.; Donapetry, M.; Fiddian, R.; Couto-Cantero, P. (2017): Literatura y cine, un diálogo enriquecedor, de Signis, 27: 195-203.
Posada, E. (2014): Escenografía y arte en el cine, Revista Cuadrivio. R agon, M. (1986): Histoire de l’architecture et de l’urbanisme modernes 1. Idéologies et pionniers 1800-1910, Éd. Casterman, Bruxelles-Paris.
Ramírez, J. (1986): La arquitectura en el cine. Hollywood, la edad de Oro, Herman Blume, Madrid.
Sánchez-Moneny, J (2017): El itinerario del monstruo: la mujer como sujeto.
periférico en el siglo XIX. Tesis Doctoral.
Sedgwick, E.K. (1986): The coherence of gothic conventions, Methuen, New York.
Ticona, V. (2014): La otra funcionalidad: la expresividad de la imagen arquitectónica en el cine, Ventana Indiscreta, 12: 17-21.
Downloads
Published
Issue
Section
License
Copyright (c) 2024 Carmen Milagros González Chávez, Domingo Sola Antequera
This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial-NoDerivatives 4.0 International License.
The articles are open access distributed under the terms of the Creative Commons Attribution-NonCommercial-NoDerivatives (CC BY-NC-ND) Spain 4.0 license. Authors who publish in this journal agree with the following terms:
a) Authors retain the copyright and guarantee the journal the right to be the first publication of the work as well as licensed under a Creative Commons Attribution License that allows others to share the work with a recognition of the authorship of the work and the Initial publication in this magazine.
b) Authors may separately establish additional agreements for the non-exclusive distribution of the version of the work published in the journal (for example, place it in an institutional repository or publish it in a book), with recognition of its initial publication in this magazine.
c) Authors are allowed and encouraged to disseminate their work electronically (for example, in institutional repositories or on their own website) before and during the submission process, as it may result in productive exchanges, as well as a earliest and largest citation of published works (See The Effect of Open Access).