Indigenous and Colonial Rock Art in the Pine Forest of Santiago (Gran Canaria island, Spain). An Example of a Mountain Sanctuary with Signs of Religious Syncretism
DOI:
https://doi.org/10.51349/veg.2022.2.17Keywords:
Religious Syncretism, Rock Art, Canarian Indigenous People, Colonial Archaeology, Sacred MountainsAbstract
This article is a study of rock art from various archaeological sites in the area known as Morros and Montaña de Santiago (San Bartolomé de Tirajana, Gran Canaria). Given that these archaeological areas contain vestiges of both indigenous and colonial-era manufacture, the main focus was to piece together the relationship between the two by way of non-invasive methods of documentation. Ultimately, all this points to a clear example of religious syncretism and the practice of sacred rites in a territory used before, during and after the conquest of the Canary Islands.
Downloads
References
Abreu Galindo, J. D. (1977): Historia de la conquista de las siete islas de Canaria, Editorial Goya, Santa Cruz de Tenerife.
Cuenca Sanabria, J. et al. (1997): Carta arqueológica del término municipal de San Bartolomé de Tirajana, El Museo Canario, 52: 57-166.
Cuenca Sanabria, J. et al. (2008): El culto a las cuevas entre los aborígenes canarios: el almogarén de Risco Caído (Gran Canaria), Almogaren, 39: 153-190.
Cuenca Sanabria, J. et al. (2018): The almogaren of Risco Caído: A singular astronomical sanctuary of the ancient Canarians, Mediterranean Archaeology and Archaeometry, 18 (4): 11-18.
Del Castillo, P.A. (1737): Descripción histórica y geográfica de las Islas de Canaria.
Domínguez García, J. (2008): Memorias del futuro: ideología y ficción en el símbolo de Santiago Apóstol, vol. 12, Iberoamericana Editorial.
García Márquez, F. (1968): Almogarems y Goros. Una construcción aborigen en la montaña de Tauro (Gran Canaria), Anuario de Estudios Atlánticos, 14: 639-662.
Gómez Escudero, P. (1901): Historia de la conquista de la Gran Canaria (continuación), El Museo Canario, 10 (106): 160-161.
Harris, M. (2001): Masking the Site: The Fiestas de Santiago Apóstol in Loíza, Puerto Rico, Journal of American Folklore, 453: 358-369.
Ladero Quesada, M. Á. (1975): La Orden de Santiago en Andalucía: bienes, rentas y vasallos a finales del siglo XV, Historia. Instituciones. Documentos, 2: 323-382.
Lomax, D. W. (1959): El arzobispo don Rodrigo Jiménez de Rada y la orden de Santiago, Hispania, 19 (76): 323.
Mederos Martín, A.; Escribano Cobo, G. (2014): El límite occidental del Menceyato de Güímar (Tenerife) y el lugar de la aparición de la Virgen de Candelaria, sincretismo de la diosa lunar Juno Caelestis, Anuario de Estudios Atlánticos, 60: 515-574.
Méndez Gómez, S. (2016): “Que los morenos de San Bartolomé de Tirajana se quejan”. Religiosidad, sociabilidad y resistencias en Cofradías de negros y Cabildos de nación en Canarias y Cuba (1750-1850), en XXI Coloquio de Historia Canario-Americana (2014), XXI-029.
Moreno Benítez, M. A., et al. (2017): Un día cualquiera en La Fortaleza. Resultados de las intervenciones arqueológicas 2015-2016 (Santa Lucía de Tirajana, Gran Canaria), en XXII Coloquio de Historia Canario Americana (2016), XXII-136.
Porras Arboledas, P. A. (2015): La Orden de Santiago en el siglo XV: La provincia de Castilla, Tesis doctoral, Universidad Complutense de Madrid. https://eprints.ucm.es/id/eprint/31066.
Rodríguez Fleitas, A. et al. (2000): Los almogarenes prehispánicos de Gran Canaria. Una revisión necesaria, en XIV Coloquio de Historia Canario Americana, 14, 410-431.
Ronquillo Rubio, M.; Aznar Vallejo, E. (eds.). (1998): Repartimientos de Gran Canaria (Vol. 6), Museo Canario.
Sastre Santos, E. (2015): La Orden de Santiago y su regla, Dykinson Caja Provincial de Ahorros de Jaén Comité Español de Ciencias Históricas.
Sosa-Alonso, P. J. (2019): Estudio preliminar de análisis de imagen con DStretch sobre los grabados rupestres indígenas e hispano-canarios: el caso del Barranco de Balos en la isla de Gran Canaria, en Sociedades prehistóricas y manifestaciones artísticas: imágenes, nuevas propuestas e interpretaciones, Instituto Universitario de Investigación en Arqueología y Patrimonio Histórico (INAPH): 279-284. http://rua.ua.es/dspace/handle/10045/99047.
Sosa-Alonso, P. J.; Babón García, H. (2020): Contribución al estudio de las manifestaciones rupestres de los antiguos canarios. Documentación y análisis de imagen de la estación de grabados y pinturas de Cuevas de Cubas (Telde, Gran Canaria), en XXIII Coloquio de Historia Canario Americana (2018), XXIII-043.
Sosa-Alonso, P. J. (2020): Contexto arqueológico y arte rupestre. El caso de los petroglifos del Barranco del Draguillo (isla de Gran Canaria), en XXIII Coloquio de Historia Canario-Americana, Congreso llevado a cabo en el Museo Casa de Colón, Las Palmas de Gran Canaria.
Verne, J. (1907): L’agence Thompson et Cie, col. Jules Verne. Voyages extraordinaires, Editorial Hetzel, Paris.
Verneau, R, (1891): Cinq années de séjour aux Îles Canaries, A. Hennuyer, Paris.
Viera y Clavijo, J. (1783): Noticias de la historia general de las Islas Canarias: contienen la descripción geográfica de todas: una idea del origen, carácter, usos y costumbres de sus antiguos habitantes... por Don Joseph de Viera y Clavijo, Imprenta de Blas Román, Madrid.
Downloads
Published
Issue
Section
License
Copyright (c) 2022 Pedro Javier Sosa-Alonso
This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial-NoDerivatives 4.0 International License.
The articles are open access distributed under the terms of the Creative Commons Attribution-NonCommercial-NoDerivatives (CC BY-NC-ND) Spain 4.0 license. Authors who publish in this journal agree with the following terms:
a) Authors retain the copyright and guarantee the journal the right to be the first publication of the work as well as licensed under a Creative Commons Attribution License that allows others to share the work with a recognition of the authorship of the work and the Initial publication in this magazine.
b) Authors may separately establish additional agreements for the non-exclusive distribution of the version of the work published in the journal (for example, place it in an institutional repository or publish it in a book), with recognition of its initial publication in this magazine.
c) Authors are allowed and encouraged to disseminate their work electronically (for example, in institutional repositories or on their own website) before and during the submission process, as it may result in productive exchanges, as well as a earliest and largest citation of published works (See The Effect of Open Access).