Digital Cartography of a Folk Music Collection: «Alan Lomax’s journey across Spain (1952-53)»
DOI:
https://doi.org/10.51349/veg.2022.1.06Keywords:
Alan Lomax, Spanish Folk Music, Sound Recording, GIS, DrupalAbstract
This article presents the digital results of a project conducted at the Library of Congress in Washington DC in 2017. The aim of this project was to analyse the collection of folk music compiled by Alan Lomax (1915-2002) in Spain between June 1952 and January 1953, and the hundreds of documents deriving from his journey. All the data provided by the Lomax collection was incorporated into the Fondo de Música Tradicional IMF-CSIC (http://musicatradicional.eu/lomax), and the application «Alan Lomax’s journey across Spain (1952-53)» (http://arcg.is/2x1K6u0), which display Lomax’s itinerary on an open-access interactive map, was also created.
Downloads
References
Baron, R. (2012): “All Power to the Periphery”: The Public Folklore Thought of Alan Lomax, Journal of Folklore Research, 49 (3): 275-317.
Calvo, L. (1989): La Etnomusicología en el Instituto Español de Musicología, Anuario Musical, 44: 167-197.
Calvo, L. (1989-1990): Higini Anglès y la “Obra del Cançoner Popular de Catalunya”, Recerca Musicològica, 9-10: 283-293.
Casado Lobato, C. (2003): Alan Lomax en Maragatería, Argutorio, 5 (11): 33.
Casado Lobato, C.; Porro Fernández, C.A. (2011): Los registros sonoros de Alan Lomax en Castrillo de los Polvazares y Villalibre de Somoza (León) en 1952 (III), Revista de Folklore, 358: 27-38.
Casado Lobato, C.; Porro Fernández, C.A. (2012): Los registros sonoros de Alan Lomax en El Val de San Lorenzo (León) en 1952 (y IV), Revista de Folklore, 362: 23-35.
Cohen, J. R. (2002): Spain: Lomax Remembered, Canadian Folk Music, 36 (4): 22.
Cohen, J. R. (2011a): Ibiza and Formentera: Worlds of Singers and Songs, en G. Baldacc hino (ed.), Island Songs: A Global Repertoire, The Scarecrow Press, Londres, Toronto y Plymouth: 223-245.
Cohen, J. R. (2011b): Sobre las grabaciones de Alan Lomax en España en 1952. Los escritos de Alan Lomax traducidos por Judith R. Cohen, en J. R. Cohen (ed.), Alan Lomax in Asturias, 2 CD, Global Jukebox Media: 157-167.
Cohen, J. R.; Berlanga, M.A.; Costa, L.; Torres, J.A. (2004): Alan Lomax en España, en J. Martí y S. Martínez (eds.), Voces e imagenes en la etnomusicologia actual, Museo del Traje, Madrid: 399-410.
Davis, M.E. (2015): Oral History, Musical Biography, and Historical Ethnomusicology, en V. L. Levine y P. V. Bohlman (eds.), This Thing Called Music. Essays in Honor of Bruno Nettl [Europea: Ethnomusicologies and Modernities 18], Rowman & Littlefield, Lanham, Boulder, New York-London: 255-266.
Gembero-Ustárroz, M. (2011): Músicas de tradición oral en Navarra (1944-1947): recopilaciones conservadas en la Institución Milá y Fontanals del CSIC en Barcelona, Príncipe de Viana, 72 (253): 411-462.
Gembero-Ustárroz, M.; Ros-Fábregas, E. (eds.) (2021): Musicología en web. Patrimonio musical y Humanidades Digitales [DeMusica 29] Reichenberger, Kassel.
Gregory, E.D. (2002): Lomax in London: Alan Lomax, the BBC and the Folk-Song Revival in England, 1950-1958, Folk Music Journal, 8 (2): 136-169.
Lomax, A. (1960): Saga of a Folksong Hunter, Hi-Fi Stereo Review, 4 (5): 38-46.
Lomax, A. (2003): Selected Writings 1934-1997, ed. de R.D. Cohen, con ensayos introductorios de G. Averill et al., Routledge, Nueva York y Londres.
Lomax, A. (2011): Alan Lomax, Assistant in Charge. The Library of Congress Letters, 1935-1945, ed. de R.D. Cohen, University Press of Mississippi, Jackson.
Martí, J. (1997): Folk Music Studies and Ethnomusicology in Spain, Yearbook for Traditional Music, 28: 107-140.
Mazuela-Anguita, A. (2015): Las mujeres y la transmisión del repertorio andaluz en el Fondo de Música Tradicional del CSIC-IMF (1945-1960), CIOFF-INAEM, Badajoz.
Mazuela-Anguita, A. (2016): Identidad cultural y patrimonio audiovisual en el Fondo de Música Tradicional del CSIC-IMF (1944-1960), en V Jornada de Celebración del Día Mundial del Patrimonio Audiovisual. La identidad cultural a través de las colecciones de registros sonoros y audiovisuales. Madrid, 27 de octubre de 2015, Biblioteca Nacional de España, Madrid: 6-9.
Mazuela-Anguita, A. (2021a): Las grabaciones sonoras de Alan Lomax (1952-1953) y el Fondo de Música Tradicional IMF-CSIC (1944-1960): vínculos entre colecciones en la era de las humanidades digitales, en M. Gembero-Ustárroz y E. Ros-Fábregas (eds.), Musicología en web. Patrimonio musical y Humanidades Digitales [DeMusica 29], Reichenberger, Kassel: 419-452.
Mazuela-Anguita, A. (2021b): Alan Lomax y Jeanette Bell en España (1952-1953): las grabaciones de música folclórica [Colección De Acá y de Allá], Consejo Superior de Investigaciones Científicas, Madrid.
Metcalf , P. (2002): They Lie, We Lie: Getting on with Anthropology, Routledge Falmer, Londres.
Mortensen, C.H. (2005): (Eco)Mimesis and the Ethics of the Ethnographic Presentation, Journal of American Folklore, 118 (467): 105-120.
Pelinski, R. (1997): Presencia del pasado en un cancionero castellonense: un reestudio etnomusicológico, Publicacions de la Universitat Jaume I, Castellón.
Perlis, V. (1994): Oral History and Music, The Journal of American History, 81 (2): 610-619.
Pizà, A. (2006): Una apassionada curiositat visual: Alan Lomax i la seva Leica a Mallorca, Ibiza i Formentera, en A. Pizà (ed.), Alan Lomax: mirades: músics i gent de Mallorca, Eivissa i Formentera / miradas: músicos y gente de Mallorca, Ibiza y Formentera / Glances: Musicians and People of Mallorca, Ibiza and Formentera, trad. de J. Mir y D. Bloom, Fundació «Sa Nostra», [Palma]; y Lunwerg, [Barcelona]: 13-35, 133-142.
Porro Fernández, C.A. (2010): Los registros sonoros de Alan Lomax en Castilla y León: Segovia, Revista de folklore, 346: 111-123.
Porro Fernández, C.A. et al. (2011): Los registros sonoros de Alan Lomax en Castilla y León: Ribadelago (Zamora), Los Villares de la Reina (Salamanca), Burgos, Lumajo de Laciana y Laguna de Negrillos (León), Octubre de 1952 (II), Revista de Folklore, 350: 11-25.
Richardson, M. (1975): Anthropologist – The Myth-Teller», American Ethnologist, 2 (3): 517-533.
Ritchie, D.A. (2015 [1995]): Doing Oral History, Oxford University Press, Nueva York.
Schindler, K. (1941): Folk Music and Poetry of Spain and Portugal. Música y poesía popular de España y Portugal, Hispanic Institute in the United States, Nueva York [Una reedición española fue publicada como Música y poesía popular de España y Portugal, ed. facsímil con estudios de I. J. Katz, M. Manzano y S. G. Armistead, Salamanca, Centro de Cultura Tradicional, 1991].
Serrano, P. (dir.) (2000): Aragón visto por Alan Lomax (1952) [Aragón LCD 16], Prames, Zaragoza, [incluye CD].
Szwed, J.F. (2010): Alan Lomax: The Man Who Recorded the World, Viking Penguin, Nueva York.
Vansina, J. (1985): Oral Tradition as History, University of Wisconsin Press, Madison.
Downloads
Published
Issue
Section
License
Copyright (c) 2022 Ascensión Mazuela-Anguita
This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial-NoDerivatives 4.0 International License.
The articles are open access distributed under the terms of the Creative Commons Attribution-NonCommercial-NoDerivatives (CC BY-NC-ND) Spain 4.0 license. Authors who publish in this journal agree with the following terms:
a) Authors retain the copyright and guarantee the journal the right to be the first publication of the work as well as licensed under a Creative Commons Attribution License that allows others to share the work with a recognition of the authorship of the work and the Initial publication in this magazine.
b) Authors may separately establish additional agreements for the non-exclusive distribution of the version of the work published in the journal (for example, place it in an institutional repository or publish it in a book), with recognition of its initial publication in this magazine.
c) Authors are allowed and encouraged to disseminate their work electronically (for example, in institutional repositories or on their own website) before and during the submission process, as it may result in productive exchanges, as well as a earliest and largest citation of published works (See The Effect of Open Access).