Evolución arquitectónica y enriquecimiento artístico de la Parroquia de Tijarafe en los siglos XVI y XVII / The Architectural Evolution and Artistic Enrichment of Tijarafe Parish in the Sixteenth and Seventeenth Centuries (La Palma, Canary Islands)
Keywords:
Parroquia, Tijarafe, La Palma, arquitectura y arte, siglos XVI y XVII. Parish, Architecture and Art, 16th and 17th centuries.Abstract
La iglesia parroquial de Tijarafe (La Palma, Islas Canarias) es ejemplo, extrapolable al resto de templos canarios, de evolución arquitectónica y enriquecimiento artístico. Este artículo pretende, mediante el estudio y extractado de documentación del archivo parroquial, estudiar dicho proceso de engrandecimiento de la fábrica y los bienes del templo en los siglos XVI y XVII. Atendiendo a las particularidades propias del ejemplo escogido y a las generalidades que son comunes a todos los edificios de la Edad Moderna en las islas, este artículo ofrece información sobre el devenir histórico de la iglesia de Nuestra Señora de Candelaria en Tijarafe.
The parochial church of Tijarafe (La Palma, Canary Islands) is an example, extrapolable to other Canarian sites of worship, of architectural evolution and artistic enrichment. By drawing from the documentation within the parochial archives, this article examines said process of enhancement to the buildings and heritage of the church during the 16th and 17th centuries. Taking into account the specific characteristics of the chosen example and the generalities common to all buildings of the Modern Age in Canary Islands, this article offers information on the historical evolution of the church of Our Lady of Candelaria in Tijarafe.
Downloads
References
ABREU GALINDO, J. DE (1977): Historia de la conquista de las siete islas de Canaria, Ediciones Goya, Santa Cruz de Tenerife.
CALERO RUIZ, C. (1987): Escultura barroca en Canarias (1600-1750), ACT Aula de Cultura del Excmo. Cabildo Insular de Tenerife, Santa Cruz de Tenerife.
CALERO RUIZ, C. y LÓPEZ GARCÍA, J. S. (2008): Arte, sociedad y arquitectura en el siglo XVII: la cultura del barroco en Canarias, Viceconsejería de Cultura y Deportes, Islas Canarias.
CALVO, A. (1997): Conservación y restauración. Materiales, técnicas y procedimientos. De la A la Z, Del Serbal, Barcelona.
DARANAS VENTURA, F. (2007): «La restauración del templo de El Salvador por Bordanova (1895-1896)» Revista de estudios generales de la isla de La Palma 3: 279-302.
DARANAS VENTURA, F. (2008): La iglesia de San Francisco de Santa Cruz de La Palma: restauración monumental y contexto urbano en el siglo XX, Cabildo Insular de La Palma, Santa Cruz de La Palma.
DARANAS VENTURA, F. (2009): «Nuevos símbolos en el Salvador: el pez y la serpiente. Estudio iconográfico» Revista de estudios generales de la isla de La Palma 4: 25-34.
FRAGA GONZÁLEZ, C. (1977): La arquitectura mudéjar en Canarias, Aula de Cultura de Tenerife, Santa Cruz de Tenerife.
FRAGA GONZÁLEZ, C. (1980): Arte Barroco en Canarias, Interinsular Canaria, Santa Cruz de Tenerife.
FRAGA GONZÁLEZ, C. (1990): Urbanismo y arquitectura anteriores a 1800, Centro de la Cultura Popular Canaria, La Laguna.
FRAGA GONZÁLEZ, C. (1993): «Diccionario de ensambladores y carpinteros de lo blanco (siglos XVI y XVII)», Anuario de estudios Atlánticos 39: 185-290.
FRAGA GONZÁLEZ, C. (1994): Aspectos de la arquitectura mudéjar en Canarias, Cabildo Insular de Gran Canaria, Las Palmas de Gran Canaria.
FRUCTUOSO, G. (1964): Las Islas Canarias (de Saudades da Terra), Instituto de Estudios Canarios, La Laguna.
GASPARINI, G. (1995): La arquitectura de las Islas Canarias 1420-1788, Armitano Editores, Caracas.
LÓPEZ GARCÍA, J. S. (2010): Los centros históricos de Canarias, Anroart, Las Palmas de Gran Canaria.
LORENZO RODRÍGUEZ, J. B. (1975): Noticias para la historia de La Palma, CSIC, Cabildo de La Palma, Santa Cruz de La Palma.
MARRERO ALBERTO, A. (2012): «Artesonado de la capilla mayor del santuario del Santísimo Cristo de Tacoronte: Desarrollo iconográfico y su interpretación», Revista de Historia Canaria 193: 89-122.
MARRERO ALBERTO, A. (2013): «De la Muerte y el morir. Evolución histórica. Enterramientos y tumbas en la Iglesia de Santa Catalina de Tacoronte», Revista de Historia Canaria 194: 79-94.
MARRERO ALBERTO, A. (2013): «Los artesonados mudéjares policromados en la isla de Tenerife. Aspectos técnicos y su conservación y restauración» en Trabajos de Fin de Máster: Máster Universitario en Conservación y restauración de Bienes Culturales 2006/2010. Trabajos seleccionados, Edición Digital Diazotec, Universidad Politécnica de Valencia, Valencia.
MARRERO ALBERTO, A. (2015): «La presencia de Vermeer y los interioristas holandeses del siglo XVII en La Palma a través de la cerámica», Revista de Historia Canaria 197: 143-168.
MARRERO ALBERTO, A. (2017): «La carpintería en Canarias durante el reinado de Carlos V» en Actas del XXII Coloquio de Historia Canario Americana, Casa de Colón, Cabildo de Gran Canaria, Las Palmas de Gran Canaria: 1-10.
MARRERO ALBERTO, A. (2017): Techumbres Mudéjares. Aspectos técnicos, conservación y restauración, Universidad Politécnica de Valencia, Valencia.
MARRERO ALBERTO, A. (2017): «¿Mudéjar o Mudejárico? Compendio historiográfico y reflexión crítica. El uso del término mudéjar en Canarias» en Revista de Historia Canaria, nº. 198, Servicio de Publicaciones de la Universidad de La Laguna, San Cristóbal de La Laguna: 105-140.
MARRERO ALBERTO, A. (2018): «Artesonados: planos póstumos y reconstrucción. La Iglesia de la Concepción (Los Realejos)» Revista Estoa 13: 123-132.
MARRERO ALBERTO, A. (2018): «Microscopio electrónico de barrido y elucubraciones históricas. El artesonado mudéjar del santuario de Tacoronte (Tenerife)», Revista Tsafiqui 10: 1-26.
MARRERO ALBERTO, A. (2018): Techumbres Mudéjares Policromadas de La Palma, Ediciones Cartas Diferentes, La Palma.
MARRERO ALBERTO, A. (2018): «Retablos del siglo XX y sus trazas. El escultor Damián Pastor (1845-1904) y su obra en la Iglesia de Tijarafe», Revista de Historia Canaria 193: 141-153.
MARTÍN RODRÍGUEZ, F. G. (1978): Arquitectura Doméstica Canaria, Aula de Cultura de Tenerife, Santa Cruz de Tenerife.
MARTÍNEZ RUÍZ, E. y PI, M. DE P. (1996): Instituciones de la España Moderna, Las Jurisdicciones. Actas, Madrid.
NÚÑEZ PESTANO, J. R. (1991): «La economía agraria», en F. MORALES PADRÓN (dir.), Historia de Canarias, vol. 2, Prensa Ibérica, Las Palmas de Gran Canaria: 317-332.
PÉREZ MORERA, J. (2009): «El maestro mayor de todas obras. Antonio de Orbarán» en Encrucijada, Instituto de Investigaciones Estéticas, Universidad Nacional Autónoma de México, México D. F.: 53-119.
PÉREZ MORERA, J.; RODRÍGUEZ MORALES, C. (2008): Arte en Canarias. Del Gótico al Manierismo, vol. II, Gobierno de Canarias, Islas Canarias.
PÉREZ PÉREZ, A. (2005): La historia de Tijarafe, Centro de la Cultura Popular Canaria, Ayuntamiento de Tijarafe, Santa Cruz de Tenerife.
QUESADA ACOSTA, A. M. (1993): «La visita de Don José Tovar a La Palma: (1717-18) Aspectos artísticos», en I Encuentro de Geografía, Historia y Arte, vol. II 2, Patronato del V Centenario de la Fundación de Santa Cruz de La Palma, Santa Cruz de La Palma: 138-156.
RIQUELME PÉREZ, M. J. (1990): La Virgen de Candelaria y las Islas Canarias, ACT Aula de Cultura, Santa Cruz de Tenerife.
RIVERO SUÁREZ, B. (1991): «Artesanía y oficios», en F. MORALES PADRÓN (dir.), Historia de Canarias, vol. 2, Prensa Ibérica, Las Palmas de Gran Canaria: 369-384.
TRUJILLO RODRÍGUEZ, A. (1977): El Retablo Barroco en Canarias, Cabildo de Gran Canaria, Las Palmas de Gran Canaria.
VIÑA BRITO, A. (1988): «Las ordenanzas municipales de La Palma» en VIII Coloquio de Historia Canario Americana, Casa de Colón, Cabildo Insular de Gran Canaria, Las Palmas de Gran Canaria: 615-628.
VIVANCOS RAMÓN, V. (2007): La conservación y restauración de pintura de caballete. Pintura sobre tabla, Tecnos, Madrid.
Downloads
Issue
Section
License
The articles are open access distributed under the terms of the Creative Commons Attribution-NonCommercial-NoDerivatives (CC BY-NC-ND) Spain 4.0 license. Authors who publish in this journal agree with the following terms:
a) Authors retain the copyright and guarantee the journal the right to be the first publication of the work as well as licensed under a Creative Commons Attribution License that allows others to share the work with a recognition of the authorship of the work and the Initial publication in this magazine.
b) Authors may separately establish additional agreements for the non-exclusive distribution of the version of the work published in the journal (for example, place it in an institutional repository or publish it in a book), with recognition of its initial publication in this magazine.
c) Authors are allowed and encouraged to disseminate their work electronically (for example, in institutional repositories or on their own website) before and during the submission process, as it may result in productive exchanges, as well as a earliest and largest citation of published works (See The Effect of Open Access).