Apology for Traditional Social Order. The Conservative Project of Pedro Antonio de Alarcón in His Literary Work
DOI:
https://doi.org/10.51349/veg.2024.2.22Keywords:
Literature, Conservatism, Rural World, Catholicism, Anti-RomanticismAbstract
As one of the most popular writers in 19th century Spain, this article considers that Alarcón was aware of the power of literature to influence society. Therefore, he used his literary work to propagate a conservative ideology that condemned disorderly social mobility and criticized liberalism. This research aims to demonstrate that, with his idealized portrait of the rural and semirural world, Alarcón defended that, if they embraced the principles of Catholicism, discarded the teachings of the Enlightenment and romanticism and freed themselves from state interference, the traditional elites and the popular classes would build a symbiotic relationship.
Downloads
References
Alarcón, P.A. (1875): El escándalo, Medina y Navarro, Madrid.
Alarcón, P.A. (1880): El niño de la bola, Imprenta Central, Madrid.
Alarcón, P.A. (1881): Cuentos amatorios, Imprenta y fundición de M. Tello, Madrid.
Alarcón, P.A. (1893): La Pródiga, Sucesores de Rivadeneyra, Madrid.
Alarcón, P.A. (1918): El capitán veneno, Sucesores de Rivadeneyra, Madrid.
Alarcón, P.A. (1972): Historietas nacionales, Espasa-Calpe, Madrid.
Alarcón, P.A. (1988): El sombrero de tres picos, Aguaclara, Alicante.
Alarcón, P.A. (2005): Obras literarias, III, Fundación José Antonio de Castro, Madrid.
Barbieri, M.E. (1996-1997): Más observaciones sobre la novela: tres reseñas de Galdós dedicadas a obras de Pereda, Anales galdosianos, 31-32: 105-118. https://www.cervantesvirtual.com/nd/ark:/59851/bmckd3x7
Burdiel, I. (2015): Lo que las novelas pueden decir a los historiadores. Notas para Manuel Pérez Ledesma, en J. Álvarez, R. Cruz y F. Peyrou (coords.), El historiador consciente. Homenaje a Manuel Pérez Ledesma, Universidad Autónoma de Madrid, Madrid: 263-282.
Burdiel, I. (2019): Emilia Pardo Bazán, Taurus, Madrid.
Canals, J. (2016): Paisaje y sociedad de alta montaña en De Madrid a Nápoles (1861) de Pedro Antonio de Alarcón, Revista de Literatura, LXXVIII/155: 95-118. https://doi.org/10.3989/revliteratura.2016.01.005
Cantero, V. (2021): Despejando incógnitas sobre El clavo (1853) de Pedro Antonio de Alarcón (1833-1891): relato policiaco o novela romántica, Cuadernos de Investigación Filológica, 50: 53-54. https://doi.org/10.18172/cif.5113
Carnero, G. (2022): Romanticismo y nacionalismo en España: el debate inicial (1805-1820), Maia, Madrid.
Caudet, F. (1999): El naturalismo en la literatura, en M. Suárez (ed.), La cultura española en la Restauración, Sociedad Menéndez Pelayo, Santander: 263-278.
Comellas, M. (2010): Introducción, en M. Comellas (ed.), Fernán Caballero. Obras escogidas, Fundación José Manuel de Lara, Sevilla: IX-CLXXI.
Corbin, J. R.; Corbin, M.P. (1984): Compromising relations: kith, kin, and class in Andalusia, Gower, Aldershot.
Dorca, T. (2002): Illustrating Pereda: Picturesque Costumbrismo in El sabor de la tierruca, Arizona Journal of Hispanic Cultural Studies, 6: 97-114.
Driessen, H. (1981): Agro-town and urban ethos in Andalusia, Radboud University, Nimega.
Duque Gimeno, A. (1997): Fernán Caballero: La Tradición y el Paisaje, Boletín de la Real Academia Sevillana de Buenas Letras, 25: 153-158. https://hdl.handle.net/11441/82784
Fernández, J.; Chassin, J. (2004): L’avènement de l’opinion publique: Europe et Amérique, XVIIIe-XIXe siècles, L’Harmattan, Paris.
Florensa, E.F. (1991): El Niño de la Bola y la fisiología de la novela decimonónica (I), Anales de Literatura Española, 7: 65-84. https://ale.ua.es/article/view/1991-n7-el-nino-de-la-bola-y-la-fisiologia-de-la-novela-decimono/pdf
Fradera, J.M. (1996): Jaume Balmes, Eumo, Vic.
Fradera, J.M. (2003): Cultura nacional en una sociedad dividida. Cataluña 1838-1868, Marcial Pons, Madrid.
García, S. (1991): Los montañeses pintados por sí mismos. Un panorama del costumbrismo en Cantabria, Librería Estudio, Santander.
Garrido, A. (1995): Clientelismo y localismo en la vida política de Cantabria, en A. Montesinos (ed.), Estudios sobre la sociedad tradicional cántabra. Continuidades, cambios y procesos adaptativos, Universidad de Cantabria-Asamblea Regional de Cantabria, Santander: 233-255.
Gómez, L. (1991): Ideas Morales y Religiosas en Pedro Antonio de Alarcón, Boletín del Instituto de Estudios Pedro Suárez, 4: 21-30. http://boletin.cepedrosuarez.es/index.php/CEPS/article/view/124/128
González, J. A. (2004): Poética de la conquista en la obra orientalista de Pedro Antonio de Alarcón, en J.A. González (ed.), M. Lorente (col.), Pedro Antonio de Alarcón y la Guerra de África. Del entusiasmo romántico a la compulsión colonial, Anthropos, Rubí: 11-30.
Gutiérrez Díaz-Bernardo, E. (2003): El cuento español del siglo XIX, Laberinto, Madrid.
Gutiérrez Sebastián, R. (2012): Luces y sombras de Madrid en la narrativa de Pereda, Anales de literatura española, 24: 125-140. https://doi.org/10.14198/ALEUA.2012.24.07
Langa, M.A. (1986): Fernán Caballero: el reflejo de una época, Cuadernos de historia moderna y contemporánea, 7 (1986): 141-162.
Lara, A. (1991): Pedro Antonio de Alarcón y la Cuerda granadina, Boletín del Instituto de Estudios Pedro Suárez, 4: 31-40.
Lara, A. (2004): Pedro Antonio de Alarcón: una vida más allá de la guerra de África, en J.A. González (ed.), M. Lorente (col.), Pedro Antonio de Alarcón y la Guerra de África. Del entusiasmo romántico a la compulsión colonial, Anthropos, Rubí: 121-153.
López, I.J. (2008): Pedro Antonio de Alarcón (prensa, política, novela de tesis), Ediciones de la Torre, Madrid.
López, I.J. (2012): Revolución, Restauración y novela ideológica. La novela de Luis de S. de Villarminio, Ediciones de la Torre, Madrid.
López, I.J. (2014): La novela ideológica (1875-1880): la literatura de ideas en la España de la Restauración, Ediciones de la Torre, Madrid.
Lorenzo, M. (2015): La representación del sujeto popular en las historietas nacionales de Pedro Antonio de Alarcón, Anales galdosianos, 50: 27-43. https://www.cervantesvirtual.com/nd/ark:/59851/bmc0996779
Martínez, A. (1971): Labourers and landowners in southern Spain, Rowman & Littlefield, Totowa.
Miller, S. (1988): Madrid y la problemática regionalista en Pereda y Galdós, Boletín de la Biblioteca de Menéndez Pelayo, LXIV: 223-251. https://data.cervantesvirtual.com/item/598509
Mínguez, R. (2017): La novela y el surgimiento del neocatolicismo en España: Una interpretación de género, Espacio, tiempo y forma. Serie V, Historia contemporánea, 29: 129-148. http://dx.doi.org/10.5944/etfv.29.2017.19012
Montesinos, J.F. (1977): Pedro Antonio de Alarcón, Castalia, Madrid.
Montesinos, J.F. (1983): Costumbrismo y novela. Ensayo sobre el redescubrimiento de la realidad española, Castalia, Madrid.
Morillo, J. (2015): Alarcón y París: El vértigo en el alma. Crónicas de la Exposición Universal: Viaje a París en 1855, Boletín de la Biblioteca de Menéndez Pelayo, 91: 145-162. https://doi.org/10.55422/bbmp.332
Picard, R. (2005): El romanticismo social, Fondo de Cultura Económica, México.
Pitt-Rivers, J.A. (1954): The People of the Sierra, Criterion Books, New York.
Ribao, M. (2012): De la corte trovadoresca a la urbe de las maravillas: la ciudad en el teatro de Emilia Pardo Bazán, Anales de literatura española, 24: 227-246. https://doi.org/10.14198/ALEUA.2012.24.14
Rodríguez, A. (2012): Los viajes de Pedro Antonio de Alarcón: teatros de la tragicomedia de una vida, Anuario de Estudios Filológicos, 35: 181-199. http://hdl.handle.net/10662/651
Rubio, E. (1983): Costumbrismo y novela en la segunda mitad del siglo XIX, Anales de literatura española, 2: 457-472. https://doi.org/10.14198/ALEUA.1983.2.21
Rubio, E. (2019): La realidad de la guerra de la independencia poetizada por Pedro Antonio de Alarcón, Cuadernos de Ilustración y Romanticismo, 25: 171-182. http://hdl.handle.net/10498/22023
Sebold, R.P. (1983): Trayectoria del romanticismo español: desde la Ilustración hasta Bécquer, Crítica, Barcelona.
Shaw, D.L. (1981): Historia de la Literatura Española, Siglo XIX, Ariel, Barcelona.
Shaw, D.L. (1999): Romanticismo y anti-romanticismo en El niño de la bola de Alarcón, en M. Steenmeijer y L. Behiels (coords.), Asimilaciones y rechazos: presencias del romanticismo en el realismo español del siglo XIX, Rodopi, Ámsterdam: 21-30.
Skinner, Q. (2009): Motivos, intenciones e interpretación, Ingenium, 1: 77-92. https://revistas.ucm.es/index.php/INGE/article/view/INGE0909120077A
Suárez, M. (1995): José María de Pereda. Tradición, regionalismo y crítica de la modernidad, en A. Montesinos (ed.), Estudios sobre la sociedad tradicional cántabra. Continuidades, cambios y procesos adaptativos, Universidad de Cantabria-Asamblea Regional de Cantabria, Santander: 317-334.
Downloads
Published
Issue
Section
License
Copyright (c) 2024 Javier Esteve Martí
This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial-NoDerivatives 4.0 International License.
The articles are open access distributed under the terms of the Creative Commons Attribution-NonCommercial-NoDerivatives (CC BY-NC-ND) Spain 4.0 license. Authors who publish in this journal agree with the following terms:
a) Authors retain the copyright and guarantee the journal the right to be the first publication of the work as well as licensed under a Creative Commons Attribution License that allows others to share the work with a recognition of the authorship of the work and the Initial publication in this magazine.
b) Authors may separately establish additional agreements for the non-exclusive distribution of the version of the work published in the journal (for example, place it in an institutional repository or publish it in a book), with recognition of its initial publication in this magazine.
c) Authors are allowed and encouraged to disseminate their work electronically (for example, in institutional repositories or on their own website) before and during the submission process, as it may result in productive exchanges, as well as a earliest and largest citation of published works (See The Effect of Open Access).