The retablo de lámina (Laminated Altarpiece) in Tenerife. Issues and Typological Specification Based on Several Examples from the 18th Century
DOI:
https://doi.org/10.51349/veg.2024.2.19Keywords:
Altarpiece, Canary Islands, Structure, Conservation, 18th CenturyAbstract
This article proposes a multidisciplinary study on a typology of altarpiece that prevailed in the Canary Islands during the second half of the 18th century: that is the so-called retablo de lámina, which differs from other prevalent types in previous and subsequent periods. For this purpose, three preserved examples in nearby churches in Icod de los Vinos, a northern town of Tenerife, have been analyzed. In this place, there was a significant development of this typology during the 1760s and 1770s, thanks to the artistic activity of the local painter Cristóbal Afonso (1742-1797), with whom it is possible to link the ornamentation and perhaps the definition of this specific type of altarpiece, which had a similar development in other locations in Tenerife, La Palma, La Gomera and Fuerteventura. In addition to structural or constructive peculiarities, the deterioration that these works usually show has been analyzed.
Downloads
References
AA.VV. (1992): El retablo y la sarga de San Eutropio de El Espinar, Instituto de Conservación y Restauración de Bienes Culturales, Madrid.
Amador Marrero, P.F. (2013): Biografía cultural del desmantelado retablo de Mazuelos, en J.A. Lorenzo Lima (coord.), Patrimonio e historia de la antigua Catedral de La Laguna, Gobierno de Canarias, Cabildo de Tenerife y Ayuntamiento de La Laguna, La Laguna: 29-31/nº I.2.
Bruquetas Galán, R. (1992): Historia material de un retablo, en AA.VV., El retablo y la sarga de San Eutropio de El Espinar, Instituto de Conservación y Restauración de Bienes Culturales, Madrid: 53-62.
Calero Cordobés, M.J.; Pérez Marín, E.; Roig Picazo, P. (2016-2017): Apuntes sobre la historia del retablo en Canarias y sus influencias artísticas», Arché 11-12: 201-210.
Carrassón López de Letona, A. (2006): Construcción y Ensamblaje de los Retablos en Madera, en Retablos: técnicas, materiales y procedimientos, ed. Ge-IIC y Universidad Literaria de Valencia, Valencia: https://www.ge-iic.com/wp-content/uploads/2007/01/AnaC_Construccion_ensamblaje.pdf
Carrassón López de Letona, A. (2009): La conservación preventiva de los retablos: propuestas de actuación, en Conservación preventiva en lugares de culto, Instituto del Patrimonio Cultural de España, Madrid: 65-72.
Carrassón López de Letona, A.; Bruquetas, R.; Gómez, T. (2003): Los retablos. Conocer y conservar, Bienes culturales: revista del Instituto del Patrimonio Histórico Español, 2: 13-48.
Díaz Parrilla, S. (2017): Estudio del sistema constructivo y estructural del retablo mayor de la Iglesia de San Francisco de Icod de los Vinos, trabajo fin de grado, Universidad de La Laguna, La Laguna.
Díaz Parrilla, S.; Tudela Noguera, M. (2021): Sistema constructivo y estructural de los retablos en la isla de Tenerife a través de documentación digital del Patrimonio (HBIM)», en XV Congreso Internacional de Rehabilitación del Patrimonio Arquitectónico y Edificación, Fundación CICOP, Granada: 391-400.
Díaz Parrilla, S.; Sánchez Fernández, A.J.; de la Torre, J. L. (2023): An approach to HBIM methodology applied to the conservation of altarpieces: two case studies in the Canary Islands, Conservar Património, 42: 81–97.
Domínguez Gómez, B. (2020): Factores de alteración del retablo en madera policromada: una propuesta de terminología y clasificación», Ge-Conservacion, 17: 137-147.
Gómez Luis-Ravelo, J. (2008): Aportaciones del arte canario a la retablística hispana. Los retablos de estilo rococó de Ycod de los Vinos. Probable obra del artífice tinerfeño Cristóbal Afonso, Semana Santa. Revista del patrimonio histórico-religioso de Ycod: 17-24.
González López, M. J. (2005): Técnica y problemática de los retablos en madera policromada. Pautas para establecer una metodología de estudio para su conocimiento e intervención, en IV Jornadas de Protección del Patrimonio Histórico. Asociación de Amigos de Écija, Écija: 251-294.
Guerra-Librero Fernández, F. (2006): Estructuras de Retablos, en Retablos: Técnicas, materiales y procedimientos, ed. Ge-IIC y la Universidad Literaria de Valencia, Valencia. https://www.ge-iic.com/2007/01/25/retablos-tecnicas-materiales-y-procedimientos-cd.
Hernández Abreu, P. (2018): Retablo mayor y artesonado, en D. Pérez-Siverio González y P. Hernández Abreu (ed.), María, Amparo de nuestra fe. Parroquia del Amparo, Icod de los Vinos: 131-134.
Hernández González, M. J. (2013): Contribución a la retablística pintada del siglo xviii. Algunos ejemplos en el Sur de Tenerife, en III jornadas de Historia del Sur de Tenerife, Ayuntamiento de Arona, Arona: 403-422.
ICOMOS (2017): Principios para la conservación del patrimonio construido en madera, en 19° Asamblea General de ICOMOS, Nueva Delhi. https://www.icomos.org/images/DOCUMENTS/Charters/GA2017_6-3-4_WoodPrinciples_ESP_adoptados-15122017.pdf
IPCE (2017): Proyecto COREMANS. Criterios de intervención en retablos y escultura policromada, Ministerio de Educación, Cultura y Deportes, Secretaría General Técnica, Subdirección General de Documentación y Publicación, Madrid.
Lorenzo Lima, J.A. (2008): El legado del Farrobo. Bienes patrimoniales de la parroquia de San Juan Bautista, La Orotava, Ayuntamiento de La Orotava, La Orotava.
Lorenzo Lima, J.A. (2017): Retablo y discurso estético en Canarias a finales de la época Moderna. Notas para un estudio contextual, Vegueta: Anuario de la Facultad de Geografía e Historia, 17: 455-492.
Lorenzo Lima, J. A. (2019): Reformismo ilustrado y culto eucarístico. El programa iconográfico en la parroquia de San Juan Bautista, La Orotava (Tenerife), Anuario de Estudios Atlánticos, 65: 1-23.
Lorenzo Lima, J. A. (2021): Cristóbal Afonso (1742-1797) y la pintura mural en Canarias: nuevas ideas y atribuciones, en E. Acosta Guerrero (ed.), XXIV Coloquio de Historia Canario-Americana, Cabildo de Gran Canaria, Las Palmas de Gran Canaria: 141-194.
Martín González, J.J. (1993): El retablo barroco en España, Alpuerto, Madrid.
Martínez de la Peña y González, D. (1998): El convento del Espíritu Santo de Icod, Ayuntamiento de Icod de los Vinos, Icod de los Vinos.
Pérez Morera, J. (2014): El retablo isleño y su elaboración. Una aproximación a su diseño, construcción y materiales, en C. Rodríguez Morales (ed.), Homenaje a la profesora Constanza Negrín Delgado, Instituto de Estudios Canarios, La Laguna: 531-568.
Pérez Morera, J. (2023): El retablo canario: dorado, policromía y temas decorativos, en M. García Luque y F. J. Herrera García (eds.), Color y ornamento. Estudios sobre la policromía en el mundo ibérico (ss. XVII y XVIII), Editoriales de las Universidades de Sevilla y Granada, Sevilla: 531-568.
Rodríguez G. de Ceballos, A. (2002): El retablo en el marco de la liturgia, del culto y de la ideología religiosa, en AA.VV., Retablos de la Comunidad de Madrid, Comunidad de Madrid, Madrid: 13-27.
Rodríguez González, M. (1985): Los maestros retablistas de principios del siglo XVIII en Tenerife, en F. Morales Padrón (ed.), V Coloquio de Historia Canario-Americana. Cabildo de Gran Canaria, Las Palmas de Gran Canaria: 693-727.
Rodríguez González, M. (1986): La pintura en Canarias durante el siglo XVIII, Cabildo de Gran Canaria, Las Palmas de Gran Canaria.
Rodríguez Mesa, M. (1988): Un canario al servicio de Carlos III: José de Betancourt y Castro, Instituto de Estudios Canarios, La Laguna.
Rodríguez Morales, C. (2019): Los conventos agustinos de Canarias. Arte y religiosidad en la sociedad insular de la Época Moderna, Instituto de Estudios Canarios, La Laguna.
Suárez Benítez, C. (2023): Los retablos rococó de La Orotava (s. XVIII). Aspectos técnicos y conservativos del soporte y de la policromía, tesis doctoral inédita, Universidad de La Laguna, La Laguna.
Trujillo Rodríguez, A. (1977): El retablo barroco en Canarias, Cabildo de Gran Canaria, Las Palmas de Gran Canaria.
Tudela Noguera, M.A. (2005): El retablo barroco en Canarias. Tenerife, siglos XVII y XVIII, tesis doctoral inédita, Universidad de La Laguna, La Laguna.
Tudela Noguera, M.A.; de la Rosa Vilar, D. (2008): Tipología constructiva y formal del retablo barroco en la isla de Tenerife. Canarias, Bellas Artes. Revista de artes plásticas, estética, diseño e imagen, 6: 13-36.
Downloads
Published
Issue
Section
License
Copyright (c) 2024 Silvia Díaz Parrilla, Juan Alejandro Lorenzo Lima, Antonio Jesús Sánchez Fernández, Jorge Luis de la Torre Cantero
This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial-NoDerivatives 4.0 International License.
The articles are open access distributed under the terms of the Creative Commons Attribution-NonCommercial-NoDerivatives (CC BY-NC-ND) Spain 4.0 license. Authors who publish in this journal agree with the following terms:
a) Authors retain the copyright and guarantee the journal the right to be the first publication of the work as well as licensed under a Creative Commons Attribution License that allows others to share the work with a recognition of the authorship of the work and the Initial publication in this magazine.
b) Authors may separately establish additional agreements for the non-exclusive distribution of the version of the work published in the journal (for example, place it in an institutional repository or publish it in a book), with recognition of its initial publication in this magazine.
c) Authors are allowed and encouraged to disseminate their work electronically (for example, in institutional repositories or on their own website) before and during the submission process, as it may result in productive exchanges, as well as a earliest and largest citation of published works (See The Effect of Open Access).