Rhetoric of Imposition of the Golden Fleece During the Reign of Philip IV: Ritual, Symbols and Spaces in the Ceremony of the Fifth Marquess of Priego
DOI:
https://doi.org/10.51349/veg.2023.1.19Keywords:
Ceremony, Order of the Golden Fleece, Fifth Marquess of Priego, Felipe IV, Magnificence, Sumptuary ObjectsAbstract
This essay presents a case study of the ceremony of investiture of the Fifth Marquess of Priego as a knight of the Order of the Golden Fleece, an event that took place within the social and cultural context of King Philip IV’s government in Spain. To this end, we analyse the courtly spaces in which the ceremony was carried out, and which involved rituals and symbols that brought to life the pomp, pageantry and magnificence of the Burgundian court, as well as the employment of sumptuary objects in the service of power.
Downloads
References
BARÓN DE REIFFENBERG (1830): Histoire de l'ordre de la Toison d'Or, depuis son institution jusqu'à la cessation des chapitres généraux: tirée des archives mêmes de cet ordre et des écrivains qui en ont traité, Fonderie et Impr. Normale, Bruxelles.
BOUZA ÁLVAREZ, F. (2021): Ser cortesano en el siglo de Velázquez: entre la práctica, el gusto y la distinción, Velázquez el arte nuevo, Crítica, Madrid: 93-115.
CANO, A.; PENA, N. (2021): Las relaciones verdaderas y el origen del periodismo, en A. CANO y N. PENA (comis.), Noticias verdaderas. Maravillosos prodigios. Relaciones de sucesos en la BNE y los orígenes del Periodismo, Biblioteca Nacional de España, Madrid.
CHECA CREMADES, F. (2011): El poder de los símbolos. La Orden del Toisón de Oro, la significación del ceremonial y los retratos de los reyes de España (siglos XVI-XVIII), en F. CHECA y J. MARTÍNEZ-CORRECHER (comis.), La Orden del Toisón de Oro y sus soberanos (1430-2011), Fundación Carlos de Amberes, Madrid: 11-44.
DE JONGE, K.; GARCÍA, B.; ESTEBAN, A. (eds.) (2010): El legado de Borgoña. Fiesta y ceremonia cortesana en la Europa de los Austrias, Marcial Pons-Fundación Carlos de Amberes, Madrid.
DOMÍNGUEZ CASAS, R., (2010): Ceremonia de la Orden del Toisón de Oro (1501-1598), en K. DE JONGE, B. GARCÍA y A. ESTEBAN (eds.): El legado de Borgoña. Fiesta y ceremonia cortesana en la Europa de los Austrias, Marcial Pons-Fundación Carlos de Amberes, Madrid: 361-398.
DOMÍNGUEZ CASAS, R. (2018): Tapices y estandartes del emperador Carlos V “señor y vencedor de las quatro partes del mundo”, en M.A. ZALAMA (dir.), Magnificencia y arte. Devenir de los tapices en la historia, Gijón, Trea: 29-62.
FALCÓN MÁRQUEZ, T. (2017): Arquitectura civil: casas y palacios, en A. SÁNCHEZ (ed.): El arte de la representación del espacio. Mapas y planos de la Colección Medinaceli, Universidad de Huelva, Huelva: 56-79.
FERNÁNDEZ DE BETHENCOURT, F., (1905): Historia genealógica y heráldica de la monarquía española, Casa Real y Grandes de España, Tomo VI, Estab. Tip. de Enrique Teodoro, Madrid.
GARCÍA GARCÍA, B.J. (2010): El diario de viajes del rey de armas Jean Hervart (1605-1633). Un registro particular del ceremonial de los toisones, en K. DE JONGE, B. GARCÍA, y A. ESTEBAN (eds.): El legado de Borgoña. Fiesta y ceremonia cortesana en la Europa de los Austrias, Marcial Pons-Fundación Carlos de Amberes, Madrid: 451-502.
GASCÓN, A.; STORCH, J.G. (2020): La extraña historia de Manuel Ramírez de Carrión (1579-1653), en J.G. STORCH y A. GASCÓN (coords.), Homenaje a Juan de Pablo Bonet: Pionero de la educación oral de los sordos, Diputación de Zaragoza, Institución Fernando el Católico, Zaragoza: 245-291.
GONZÁLEZ, M.P.; CALVO, G.F. (2009): Ponce de León y la enseñanza de los sordomudos, en M.R. BERRUEZO y S. CONEJERO (coords.): El largo camino hacia una educación inclusiva: la educación especial y social del siglo XIX a nuestros días: XV Coloquio de Historia de la Educación, Vol.1, Universidad Pública de Navarra, Pamplona: 627-638.
MÍNGUEZ CORNELLES, V. (2011): El Toisón de Oro: insignia heráldica y emblemática de la monarquía, en R. ZAFRA, J.A. AZANZA (coords.), Emblemática trascendente: hermenéutica de la imagen, iconología del texto, Universidad de Navarra, Pamplona: 11-37.
LLEÓ CAÑAL, V. (2017): La Casa de Pilatos. Biografía de un palacio sevillano, Universidad de Sevilla, Sevilla.
PINEDO Y SALAZAR, J. (1787): Historia de la insigne Orden del Toisón de Oro, Boletín Oficial del Estado y Real Academia de la Historia, Madrid.
RAVÉ PRIETO, J.L. (1993): El alcázar y la muralla de Marchena, Ayuntamiento, Marchena.
RAVÉ PRIETO, J.L. (2008): Fiesta y poder en la Marchena moderna, en J.L. CARRIAZO y R. RAMOS (coords.), Actas de las XII Jornadas sobre Historia de Marchena. Las Fiestas en la Historia de Marchena, Ayuntamiento de Marchena, Marchena: 47-81.
RAVÉ PRIETO, J.L. (2018): La villa ducal de Marchena, Diputación de Sevilla, Sevilla.
ROJEWSKI, O.J., (2021): Los valets de chambre de los duques de Borgoña y sus tareas artísticas (1419-1477), Potestas, Castellón.
ROMERO DORADO, A., (2017): Las relaciones artísticas entre el emperador Carlos V y los duques de Medina Sidonia: los bustos-relicario del séquito de Santa Úrsula y las Once Mil Vírgenes, en M.J. PARODI (coord.), In Medio Orbe (II). Personajes y avatares de la I Vuelta al Mundo. Actas del II Congreso Internacional de la I vuelta al Mundo, Junta de Andalucía, Sevilla: 257-269.
SCHMITZ-VON LEDEBUR, K. (2009): Textilien in Kontext. Höfischer Repräsentation der Burgundischen Herzöge|, en S. HAAG, F. KIRCHWEGER y K. SCHMITZ-VON LEDEBUR (eds.), Schätze burgundischer Hofkunst in Wien, Kunsthistorisches Museum, Wien.
URQUÍZAR HERRERA, A. (1997): Coleccionismo y nobleza. Signos de distinción social en la Andalucía del Renacimiento, Marcial Pons, Madrid.
Downloads
Published
Issue
Section
License
Copyright (c) 2023 Raúl Romero Medina

This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial-NoDerivatives 4.0 International License.
The articles are open access distributed under the terms of the Creative Commons Attribution-NonCommercial-NoDerivatives (CC BY-NC-ND) Spain 4.0 license. Authors who publish in this journal agree with the following terms:
a) Authors retain the copyright and guarantee the journal the right to be the first publication of the work as well as licensed under a Creative Commons Attribution License that allows others to share the work with a recognition of the authorship of the work and the Initial publication in this magazine.
b) Authors may separately establish additional agreements for the non-exclusive distribution of the version of the work published in the journal (for example, place it in an institutional repository or publish it in a book), with recognition of its initial publication in this magazine.
c) Authors are allowed and encouraged to disseminate their work electronically (for example, in institutional repositories or on their own website) before and during the submission process, as it may result in productive exchanges, as well as a earliest and largest citation of published works (See The Effect of Open Access).