Fernando González Beyond his Poetry: A Career Frustrated by the Francoist Repression of Teachers
DOI:
https://doi.org/10.51349/veg.2023.1.12Keywords:
Secondary Professor, Literature, Purging, Republican Left, Canary IslandsAbstract
Fifty years after his death, this article takes the opportunity to delve deeper into aspects of the life of the poet Fernando González Rodríguez. Going beyond his well-studied literary trajectory, fresh perspectives can be gleaned from different epistolary, familial and institutional archives, alongside a bibliographic review. After a childhood marked by child labour, González Rodríguez got a scholarship to study in Madrid, where he entered intellectual and literary circles. Devoted to his role as a professor of language and literature, his teaching career was cut short by way of Francoist reprisal against his Republican stance and his political commitment to Manuel Azaña.
Downloads
References
AGULLÓ, M.C.; JUAN, B. (2020): Mestres de mestres. 150 anys de formació de mestres valencianes, Publicacions de la Universitat de València, València.
BECERRA, A. (ed.) (2022): Fernando González. Poesía completa, Ediciones del Cabildo de Gran Canaria, Gran Canaria.
BERMEJO, F. (1984): La II República y el republicanismo liberal de izquierdas en La Rioja», Cuadernos de investigación: Historia, 10 (1): 181-191.
CADENAS, I. (2020): Prólogo, en De eso no se habla. Podcast recuperado de: https://deesonosehabla.com/episodios/episodio-0-prologo
DE LA FUENTE, R. (1984): «La revista ‘Halcón’ de poesía», Castilla: Estudios de literatura, 6-7: 39-50.
ESPÍN, E. (1978): El partido de Acción Republicana 1925-1934, Tesis doctoral, Universidad Complutense de Madrid.
FERNÀNDEZ, J. (2021): Mujeres pioneras: la catedrática de instituto Rosario Fuentes, Historia y Memoria de la Educación, 14: 487-509.
FERNÁNDEZ, J.M. (2019): La destrucción de la modernidad republicana. (Sin)razones del exilio pedagógico español, Historia y Memoria de la Educación, 9: 61-99.
FLORIDO, G. (2018): El pequeño carbonero y el poeta», Canarias7, 29 de abril de 2018. Recuperado de internet: https://www.canarias7.es/canarias/gran-canaria/telde/el-pequeno-carbonero-y-el-poeta-BB4366892
GARCÍA-JARAMILLO, J. (2017): El compromiso político de Federico García Lorca, Álabe, 15.
GONZÁLEZ, F. (1923): Manantiales en la ruta, Tipografía Artística, Madrid.
GONZÁLEZ, F. (1929): El reloj sin horas, La Lectura, Madrid.
JIMÉNEZ, T.; ALONSO, L.; SANTANA, V. (2001): Letras a Telde 1351-2001. Dos apuntes sobre Fernando González, Ayuntamiento de Telde, Telde.
LÓPEZ, A. (2006): El republicanismo almeriense durante la Segunda República (1931-1936), Tesis doctoral, Universidad de Almería.
LÓPEZ-OCÓN, L. (2014): Los primeros profesores de los institutos de enseñanza secundaria creados por la Segunda República en Madrid, JAEInnova. Recuperado de internet: https://jaeinnova.wordpress.com/2016/11/09/los-primeros-profesores-de-los-institutos-de-ensenanza-secundaria-creados-por-la-segunda-republica-en-madrid
MARTÍN, A. (2001): Letras a Telde 1351-2001. Dos claves en la poesía Fernando González, Ayuntamiento de Telde, Telde.
MARTÍN, F.; GRANA, I.; SANCHIDRIÁN, C. (2010): La depuración franquista de los docentes: control y sometimiento ideológico, Historia de la educación, 29: 241-258.
PARDO, A. (2007): Los años de Fernando González en Valladolid. La inmersión castellana en su poesía, Anuario del Instituto de Estudios Canarios, 50-51 (2): 643-656.
PLACERES, M. (1935): Símil, en M. PLACERES, El remanso de las horas, Editorial Pablo Iglesias, Las Palmas: 145.
RODRÍGUEZ, M. (1936): Memoria correspondiente a los años 1933-1935, Biblioteca Municipal de Chamartín de la Rosa. Recuperado de internet: http://hemerotecadigital.bne.es/issue.vm?id=0059463076&search=&lang=en
ROMERO, L. (2013): En el Instituto de Aranjuez con el poeta Fernando González, en L. ROMERO, Maestros amigos, Ediciones de la Universidad de Cantabria, Santander: 53-60.
SALVADOR, M. A. (2010): La depuración del profesorado femenino en la guerra civil: el caso de Doña Rosario Fuentes del Instituto Zorrilla de Valladolid, CEE Participación Educativa, 15: 225-233.
THOMPSON, P. (1988): La voz del pasado. Historia oral, Institució Alfons el Magnànim, València.
VALSERO, M. (2015): La revista Halcón, documentada a través del archivo de la Fundación Jorge Guillén, OGIGIA, 17: 81-91.
ZAMBRANO, M. (1996): Horizonte del liberalismo, Morata, Madrid.
ZERPA, H. (2014): Artesanos de los Llanos de Telde (1940-1960), Autoedición, Telde.
Downloads
Published
Issue
Section
License
Copyright (c) 2023 Jorge Fernàndez

This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial-NoDerivatives 4.0 International License.
The articles are open access distributed under the terms of the Creative Commons Attribution-NonCommercial-NoDerivatives (CC BY-NC-ND) Spain 4.0 license. Authors who publish in this journal agree with the following terms:
a) Authors retain the copyright and guarantee the journal the right to be the first publication of the work as well as licensed under a Creative Commons Attribution License that allows others to share the work with a recognition of the authorship of the work and the Initial publication in this magazine.
b) Authors may separately establish additional agreements for the non-exclusive distribution of the version of the work published in the journal (for example, place it in an institutional repository or publish it in a book), with recognition of its initial publication in this magazine.
c) Authors are allowed and encouraged to disseminate their work electronically (for example, in institutional repositories or on their own website) before and during the submission process, as it may result in productive exchanges, as well as a earliest and largest citation of published works (See The Effect of Open Access).