El mercado ineluctable: falacias de la ideología neoliberal / The Ineluctable Market: The Fallacies of Neoliberal Ideology
Keywords:
Mercado, libre competencia, capitalismo, neoliberalismo, ideología, Market, Free Competition, Capitalism, Neoliberalism, IdeologyAbstract
Según la microeconomía ortodoxa, el mercado de competencia perfecta es un mecanismo de autorregulación de las relaciones económicas que, más allá de las voluntades individuales, asigna de manera óptima los recursos. Mercado y competencia no serían solamente una forma de organización social «natural», y por ende ineludible, sino también un modelo deseable, ya que permiten maximizar el «bienestar social». A pesar de sus fallos, el mercado sería entonces la única solución salvífica y posible. El presente artículo se propone reflexionar sobre las falacias de este «discurso», del que se ha ido nutriendo el capitalismo neoliberal durante las últimas tres décadas.
According to mainstream microeconomics, a perfectly competitive market automatically leads to self-regulation among economic agents and to the optimal allocation of resources. Not only are competition and the market considered to be “natural” and therefore ineluctable social mechanisms, but they are also desirable models, as they maximize “social welfare”. Despite its flaws, the market is therefore the only healthy and possible solution. The present article reflects on the fallacies of this “discourse” and its nourishment of neoliberal capitalist ideology over the last three decades.
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