Exploratory Study of the Scopic Regime of Chavismo in Venezuela

Authors

DOI:

https://doi.org/10.51349/veg.2023.1.10

Keywords:

Visuality, Politics, Venezuela, Chavismo, Scopic Regime, Visual Studies

Abstract

This paper presents an exploratory study on the design and control of patriotic images in Venezuela during the government of presidents Hugo Rafael Chávez Frías (1999–2013) and Nicolás Maduro Moros (2013 to the present). The aim is to recognize, identify and classify the visual objects that make up Venezuela’s scopic regime, unravelling the iconographic plan the state developed for its implementation. Having searched for and retrieved 240 photographs from the virtual domain, the paper shows that Chavist governments have gained ground for their ideology by way of a renewed patriotic iconography within the urban visual space.

Downloads

Download data is not yet available.

References

Arteaga Mora, C. G. (2019): Love and Chavismo: public space and propaganda in the 21st century socialism, Revista Mexicana de Ciencias Políticas y Sociales, 64: 211-243. http://doi:10.22201/fcpys.2448492xe.2019.237.61888

Asamblea Nacional Constituyente (2006): Ley de Bandera Nacional, Himno Nacional y Escudo de Armas de la República Bolivariana de Venezuela, Gaceta Oficial de la República Bolivariana de Venezuela, 38 (394), 9 de marzo.

Álvarez-Muro, A.; Chumaceiro-Arreaza, I. (2013): “¡Chávez vive...!”: la sacralización del líder como estrategia en el discurso político venezolano, Boletín de Lingüística, 25: 7-35.

Apter, D. E. (1970): Estudio de la modernización, Amorrortu, Buenos Aires.

Apter, D. E. (1972): Política de la modernización, Paidós, Buenos Aires.

Belting, H. (2021): Faces: una historia del rostro, Vol. 14, Ediciones AKAL, Madrid.

Bleiker, R. (2019): The politics of images: a pluralist methodological framework, en S. Choi, S. Anna Selmeczi y E. Strausz (eds.), Critical methods for the study of world politics, Routledge, New York: 272-288.

Brenner, N. (2019): Espaços da urbanização: o urbano a partir da teoria crítica, Letra Capital Editora LTDA, Rio de Janeiro.

Britto García, L. (2008): Dictadura mediática en Venezuela. Investigación de unos medios por encima de toda sospecha, Edición del Ministerio del Poder Popular para la Comunicación y la Información, Caracas.

Brizuela, N.; Bryan-Wilson, J. (2021): Speaking of lotty rosenfeld: gestures dangerous, simple, and popular, October, 176: 111-137. http://doi:10.1162/octo_a_00429Bryson, N.;

Michael, A.H.; Moxey, K. (1994): Visual culture. Images and interpretations, Wesleyan University Press, Middletown.

Caño, A. (1999): Soy el mismo de la boina roja y el fusil, El País, 25 de octubre. https://elpais.com/diario/1999/10/25/internacional/940802416_850215.html

Capillé, C. (2018): Political theatres in the urban periphery: Medellín and the Library-Parks Project, Bitácora Urbano Territorial, 28 (2): 125-134. http://doi:10.15446/bitacora.v28n2.69893Carrera

Damas, G. (1987): El culto a Bolívar [3a ed.], Universidad Nacional de Colombia, Centro Editorial, Bogotá.

Carrera Damas, G. (1980): Una nación llamada Venezuela: proceso sociohistórico de Venezuela (1810-1974), Universidad Central de Venezuela, Dirección de Cultura, Caracas.

Chan, L.K. (2011): Visualizing multi-racialism in Singapore: graphic design as a tool for ideology and policy in nation building, Design Issues, 27 (1): 63-69. http://doi:10.1162/DESI_a_00058

Cheshmeh, S.M.; Adnani Sadati, E. (2022): Performance evaluation of web search engines in image retrieval: an experimental study, Information Development, 38 (4): 522-534. http://doi:10.1177/02666669211010211

Contreras Medina, F.R.; Marín, A. (2022a): Guerra de imágenes franquistas en España: una aproximación a la iconoclasia institucional, Historia y Comunicación Social, 27 (1): 57-70. http://doi:10.5209/hics.81578

Contreras Medina, F.R.; Marín, A. (2022b): La visualidad algorítmica: una aproximación social a la visión artificial en la era post internet, Arte, Individuo y Sociedad, 34 (2): 627-647. http://doi:10.5209/aris.74664

Contreras Medina, F.R. (2022): Estudio sobre los planteamientos teóricos y metodológicos de los estudios visuales, Arte, Individuo y Sociedad, 29 (3): 483-499. http://doi:10.5209/ARIS.55559

Didi-Huberman, G. (2008): Alfredo Jaar: la política de las imágenes, Metales Pesados, Santiago de Chile.

Elkins, J. (2003): Visual studies: a skeptical introduction, Routledge, New York.

Erlich , F. (2005): La relación interpersonal con la audiencia: el caso del discurso del presidente venezolano Hugo Chávez, Revista Signos: Estudios de Lingüística, 59: 287-302.

Freedberg, D. (2017): Iconoclasia. Historia y psicología de la violencia contra las imágenes, Sans Soleil Ediciones, Vitoria-Gasteiz.

Freedberg, D. (2018): El poder las imágenes, Cátedra, Madrid.

Gamlin, J. (2022): Coloniality and the political economy of gender: edgework in Juárez city, Urban Studies, 59 (3): 509-525. http://doi:10.1177/00420980211003842

Gandy, M. (2022): Urban political ecology: A critical reconfiguration, Progress in Human Geography, 46 (1): 21-43. http://doi:10.1177/03091325211040553

Gil Fortoul, J. (1967): Historia constitucional de Venezuela, Talleres Eosgraf, Madrid.

González Deluca, M.E. (2005): Historia, usos, mitos demonios y magia revolucionaria, Revista Venezolana de Economía y Ciencias Sociales, 11 (2): 159-186.

Hansen, L.; Adler-Nissen, R.; Andersen, K.E. (2021): The visual international politics of the european refugee crisis: tragedy, humanitarianism, borders, Cooperation and Conflict, 54 (1): 3–24.

Harvey, D. (2019): Ciudades rebeldes. Del derecho de la ciudad a la revolución urbana, Akal, Madrid.

Herbert, L.K. (2022): La experiencia del arte medieval, Akal, Madrid.Hernández, L. A. (2018): El culto a Hugo Chávez en Venezuela: ¿santo, ser vergatario o muerto poderoso?, Ciências Sociais e Religião, 28: 114-128.Holzh äuser, Perfetti, M.E. (2019): Análisis iconográfico de la imaginería bolivariana actual, Tiempo y Espacio, 39 (72): 11-30.

Hussain, A.; Gul, S.; Ahmad, T.; Shueb, S. (2019): Retrieval effectiveness of image search engines, The Electronic Library, 37 (1): 173–184. http://doi:10.1108/EL-07-2018-0142Kullmann, K. (2014): The usefulness of uselessness: towards a landscape framework for un-activated urban public space, Architectural Theory Review, 19 (2): 154-173. http://doi:10.1080/13264826.2014.967330

Lefebvre, H. (2022): La revolución urbana, Alianza Editorial, Madrid.

Makhortykh, M.; González Aguilar, J.M. (2020): Memory, politics, and emotions: internet memes and protests in Venezuela and Ukraine, Continuum, 34 (3): 342-362. http://doi:10.1080/10304312.2020.1764782

Malamud, C. (2010): Populismos latinoamericanos: los tópicos de ayer, de hoy y de siempre, Nobel, Oviedo.

Malamud, C. (2021): El sueño de Bolívar y la manipulación bolivariana: falsificación de la historia e integración regional en América Latina: arando en el mar, sembrando en el viento, Alianza Editorial, Madrid.

Malamud, C. (1997): América Latina, siglo XX: la búsqueda de la democracia [2a reimp.], Síntesis, Madrid.

Malraux, A. (2017): El museo imaginario, Cátedra, Madrid.

Márquez, T. (2004): Presidencialismo, autoritarismo y culto a la personalidad (Hugo Chávez y el ejercicio del poder), Revista Venezolana de Análisis de Coyuntura, 10 (2): 57-77.

Marx, K. (2000): El Capital, Vol. 3, tomo 2, Akal, Madrid.

Mirzoeff, N. (2006): On visuality, Journal of Visual Culture, 5 (1): 53-79. http://doi:10.1177/1470412906062285

Möller, F.; Bellmer, R.; Saugmann, R. (2022): Visual appropriation: a self-reflexive qualitative method for visual analysis of the international, International Political Sociology, 16 (1): 1-19. http://doi:10.1093/ips/olab029

Montealegre, P. (2022): El parque de Allende, los parques de Aylwin: proyectos urbanos y discursos políticos, Revista EURE - Revista de Estudios Urbano Regionales, 48 (143): 1-22. http://doi:10.7764/EURE.48.143.14

Morón, G. (1971): Historia de Venezuela, Italgráfica, Caracas.

Moxey, K. (2004): Teoría, prá ctica y persuasió n: estudios sobre historia del arte, Ediciones del Serbal, Barcelona.

Nagel, A.; Espino Nuño, J.; Wood, C.S. (2017): Renacimiento anacronista, Akal, Madrid.

Panofsky, E. (1968): Idea: a concept in art theory, Harper and Row, New York.

Pardo, D. (2015): Cómo se vive en las “casa de Chávez”, BBC Mundo, 6 de abril. https://www.bbc.com/mundo/noticias/2015/04/150310_venezuela_mision_vivienda_chavez_dp

Ramirez Lasso, L.M. (2015): Collective identities in political-media discourse in Venezuela: Aló, Presidente and the representation of Venezuelan society, Romanica Olomucensia, 27 (1): 81-99. http://doi:10.5507/ro.2015.006.

Rey, J.C. (2015): El sistema de partidos venezolano 1830-1999, Editorial Jurídica Venezolana, Caracas.

Rey, J. C. (1976): Ideología y cultura política: el caso del populismo latinoamericano, POLITEIA, Anuario del Instituto de Estudios Políticos, Facultad de Derecho. Universidad Central de Venezuela, 5: 123-150.

Rey, J.C. (1971): La democracia venezolana y la crisis del sistema populista de conciliación, Revista de Estudios Políticos (Nueva Época), 74 (octubre-diciembre): 533-579.

Riegl, A. (1999): El culto moderno a los monumentos: caracteres y origen, Visor, Madrid.

Rodner, V.; Kerrigan, F. (2018): From modernism to populism – art as a discursive mirror of the nation brand, European Journal of Marketing, 52 (3/4): 882-906. http://doi:10.1108/EJM-12-2016-0707

Rodner, V. (2016): Populism in Venezuela: when discourse derails institutionalized practice, Society, 53: 629–633. http://doi:10.1007/s12115-016-0076-7

Römer, M. (2014): Venezuela a partir de Chávez: identidad cultural y política, Historia y Comunicación Social, 19: 55-65.

Sánchez, P.A.C. (2018): La acción política como performance social: El caso de las imágenes de las protestas contra Nicolás Maduro, El Ornitorrinco Tachado, 6: 55-66.

Santos, M.; Bosque Maurel, J. (1990): Por una geografía nueva, Espasa-Calpe, Buenos Aires.

Sartori, G. (2005): Partidos y sistemas de partidos: marco para un análisis, 2a ed. Amp, Alianza, Madrid.

Sève, B.; Muxi Martínez, Z.; Sega, R.; Redondo Domínguez, E. (2021): La ciudad, esa obra de arte colectiva. Herramientas de expresión gráfica y de creación participativa en espacios urbano», EGA Expresión Gráfica Arquitectónica, 26 (41): 230–241. http://doi:10.4995/ega.2021.13237

Silva, M. (2019): Google Imágenes como archivo fotográfico del conflicto armado en Colombia, MERIDIONAL Revista Chilena de Estudios Latinoamericanos, 12: 133-167. http://doi:10.5354/0719-4862.52428

Soja, E.W. (2008): Postmetrópolis. Estudios críticos sobre las ciudades y las regiones, Traficantes de Sueños, Madrid.

Tillmans, W.; Hägglund, M. (2019): Spirituality is solidarity, Aperture, 237: 32-7.

Zanker, P. (2018): Augusto y el poder de las imágenes, Alianza, Madrid.

Zimmer, T. J. (2022): Gentrification and the racialization of space, Philosophy and Social Criticism, 48 (2): 268-288. http://doi:10.1177/0191453720972733

Published

2023-01-30

Issue

Section

Studies